پنجشنبه، 31 خرداد ماه، 1397
سامانه پیام کوتاه هیئت شهدای غدیر: 55 10 20 5000


با سلام
ورود شما را به وب سایت هیئت شهدای غدیر استان کرمان خوش آمد می گوئیم.
بدینوسله از تمامی افرادی که تمایل به همکاری با این وب سایت را در زمینه های خاطره نویسی، دلنوشته، تصویر ، فیلم و... مرتبط با شهدای غدیر داشته مشخصات و شماره تماس خود را جهت هماهنگی از طریق بخش

ارتباط با سایت

برای ما ارسال نمایید.


16
15
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2

ویژه های سایت

دستآوردهای دعا- هیئت شهدای غدیر

آمار کاربران

حمایت می کنیم...

جنبش منع کشتار مسلمانان مظلوم آفریقا

واژه «رمضان» از ریشه «رَمَضَ» است، به معناى بارانى كه اوّل پاییز مى‏بارد و هوا را از خاك و غبارهاى تابستان پاك مى‏كند و یا به معناى داغىِ سنگ از شدّت گرماى آفتاب.(1) امّا درباره این كه چرا این نام بر یكى از ماه‏هاى سال، گذاشته شده است، زمخشرى (م 528 ق) گوید:   

اگر پرسى: «چرا ماه رمضان را به این نام نامیده‏ اند؟»، گویم: روزه در ماه رمضان، عبادتى دیرین است، و گویا عرب‏ها این نام را به خاطر داغ شدنشان از حرارت گرسنگى و چشیدن سختى آن، نهاده‏اند، همچنان كه به آن «ناتق (رنج ‏آور)» هم گفته‏ اند؛ چون سختى روزه، آنان را به رنج و زحمت مى ‏افكند .   


و گفته ‏اند: چون نام ماه‏ها را از زبان قدیم نقل كرده‏ اند، آنها را با زمان‏هایى كه در آنها قرار داشتند، نامیده‏ اند و این ماه، در روزهاى گرم و داغ بوده است .(2)    

شمارى از روایات، این نامگذارى را به سبب نقشى دانسته‏ اند كه ماه رمضان در پاكسازى آئینه جان از آلودگى‏هاى گناهان و پاكسازى روان از زنگار خطاها دارد. از پیامبر صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله  روایت است: إنّما سُمِّیَ رَمَضانُ؛ لِأَ نَّهُ یُرمِضُ الذُّنوبَ؛‌ این ماه را رمضان نامیده ‏اند: چون گناهان را مى ‏زداید.

این وجه در نامگذارى، از یك سو با ریشه لغوىِ «رمضان» و از سوى دیگر با بركات، ره‌آوردها و آثار آن، هماهنگ و متناسب است .    

شمارى از روایات، این نامگذارى را به سبب نقشى دانسته ‏اند كه ماه رمضان در پاكسازى آئینه جان از آلودگى‏ هاى گناهان و پاكسازى روان از زنگار خطاها دارد.

 

پی‌نوشت‌ها:

1- ر . ك: تفسیر الفخر الرازی : 5 / 89 - والعین : 327 . یادآورى این نكته لازم است كه فخر رازى، این دو معنا را در اشتقاق «رمضان»، از خلیل بن احمد فراهیدى نقل كرده است؛ لیكن پوشیده نماند كه معناى نخست، در بیشتر فرهنگ‏هاى لغت نیامده است. از سوى دیگر، در تهذیب اللغة ازهرى آمده است: «ابر و بارانِ رمضى یعنى ابر و بارانِ آخر تابستان و اوّل پاییز كه چون گرما و حرارت خورشید را به خود مى‏گیرند، رمضى نامیده شده ‏اند.» (تهذیب اللغة : 2 / 1469)  

2- الكشّاف،1/113، معجم مقاییس اللغة: 2/440، المصباح المنیر: 231، النهایة: 2 / 264، أساس البلاغة: 252، مفردات ألفاظ القرآن: 366، مجمع البحرین: 2 / 732 . 

 

منبع:

كتاب ماه خدا، محمدی ری شهری، ج 1، ص 14.  

کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):


مرتبط باموضوع :

 رموز رمضان  [ دوشنبه، 9 تير ماه، 1393 ] 931 مشاهده
 آداب و شرایط روزه ‏دار  [ دوشنبه، 9 تير ماه، 1393 ] 910 مشاهده
 رمضان در فرهنگ مردم  [ دوشنبه، 9 تير ماه، 1393 ] 1077 مشاهده
 عظمت و احترام ماه رمضان  [ پنجشنبه، 12 تير ماه، 1393 ] 901 مشاهده
 بهره ‏ورى از بركات ماه رمضان  [ يكشنبه، 8 تير ماه، 1393 ] 660 مشاهده

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام شما (ضروری): 
ایمیل شما (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

امتیاز دهی به مطلب

انتخاب ها


 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب

پشتيباني
تبليغات

تبلیغات/ فناوری اطلاعات یکتا/ هیئت شهدای غدیر استان کرمان

مطالب تصادفی
دانلود فایل